ICAO code: LHPR | IATA code: QGY | AFTN: LHPRZPZX | english | deutsch
Időjárás: 2017-08-17 15:20 (UTC) | Hőmérséklet: 30.2 °C | QNH: 1017.9 hPa | Szél: 1.1 m/s | Részletek
Live ATC LHPR
Webkameránk élőképe

Győri eredmények a vitorlázórepülés hőskorában

2016.04.28.
Győri repülés - A helyi építésű Győr 2 típusú vitorlázógép kiváló teljesítménye az elért verseny eredményekben mérhető igazán. A lelkes helyi sportrepülők számos elismerést, rekordot tudhatnak magukénak. A megmérettetéseken túl további újító ötletekkel is találkozhatunk, amely jól példázza a repülő közösség példás kreativitását. 
A Győr 2 legnagyobb sikerét az 1957. évi VIII. Nemzetközi Vitorlázórepülő Versenyen érte el, amikor Opitz Nándort csak az utolsó versenynapon elkövetett taktikai hiba fosztotta meg a győzelemtől. 100 kilométeres háromszögpálya felett 69,44 km/h-s nemzeti rekordot ért el. Sajnos a Győr 2 nem érhetett el széleskörű nemzetközi sikereket. Kitűnő teljesítményei ellenére csak igen keveset repültek vele. Okai közé sorolható, hogy a Magyar Repülő Szövetség (MRSZ) központi terveiben a győri kezdeményezés nem talált kellő visszhangra. Az 1957 évi verseny után a Győr 2 nagyjavításra került Budaörsre, ahol hosszabb ideig tárolták, majd néhány felújítási kísérlet után kiselejtezték. Korábban Győrben a típus sorozatgyártását is előkészítették, az összes sablont átadták az MRSZ-nek, de újabb példányok gyártására nem került sor.
 
 
A győri repülőtér birtokában álló HA-3028 lajstromjelű „D” Pilis, egy háborús Volkswagen motor és egy megmaradt Motor-Bäby légcsavar felhasználásával kezdték el a Motor-Pilis építését. 1955 nyarán elkészült a „D” Pilis törzsének átalakítása és megtörténtek a szerelési munkák is, elsősorban Wéber Béla hangármester, Bíró Ernő szerelő és Szentmihályi lemezes szakember munkája nyomán. 1955 július végén megtörtént az MRSZ részéről a hivatalos berepülés is, melyet Kalmár István hajtott végre.
 
 
Ezután a Győri Repülő Klub átvette a gépet, és számos alkalommal repültek vele. A gép nem volt hosszú életű, az utolsó repülést Kondor János, a klub műszaki vezetője végezte 1955 szeptember végén, amikor az olajhűtőnél csőtörés következett be és a motorban főtengelytörés állt be. Az alkalmazott technikai újítás korát megelőző volt, napjainkban már számos vitorlázógép készül saját motoros kialakítással.
 
 
1958-ban Győrben rendezték meg a junior versenyt, a Nemzeti Vitorlázó Versenyt és a senior versenyt is. 1958 után megértek az erőfeszítések az itt kikísérletezett rendszer és az töretlen győri lelkesedés eredményei. 1958-ban a senior versenyen Kondor János 3. helyezést ért el. Ebben az évben átlépte a bűvös 300 km-es határt, az aranykoszorús távrepülési szintet. Hullámrepülés során 7200 m országos csúcsmagasságra emelkedett a győri pilóta. 1960-ban a szenzáció a Győr – Arad 335 km-es távrepülés volt vitorlázó géppel. 1961-ben 300 km-es céltávrepülés során 80,5 km/h átlagsebességgel új sebességi országos rekordot repült Kondor János. 1962-ben a rekordot 90,9 km/h-ra sikerült növelni.
 

Győr-Pér Repülőtér | H 9099 Pér, Repülőtér | Tel: +36/96/559-200 | Fax: +36/96/559-202

ICAO code: LHPR | IATA code: QGY | AFTN: LHPRZPZX


weboldal tervezés: IRQ